Sportblessures, wat doe je eraan?

  • Home
  • Sportblessures, wat doe je eraan?

Sportblessures, wat doe je eraan?

  • 24 november 2014
  • By Admin: admin
  • Comments: Comments off

Alle sporters hebben er zo nu en dan mee te maken, sportblessures! Zeer vervelend en je kunt gelijk een paar weken niet meer je sport uitoefenen. Thuis zitten en niet kunnen sporten kan bij sommige sporters het bloed onder de nagels vandaan halen. Misschien heb je niet goed genoeg naar je lichaam geluisterd en is je blessure je verdiende loon. Alle sporters weten of horen te weten dat rustdagen heel erg belangrijk zijn om topfit te blijven. Het is dus een fabeltje hoe meer je sport, hoe fitter je wordt. Je herstelt en ontwikkelt pas meer spieren tijdens je rust en dus niet tijdens het sporten. Ook wordt er vaak vergeten hoe belangrijk goed slapen is om fitter te worden. Een nachtrust van acht uur wordt ten zeerste aangeraden voor sporters.

Hoe ontstaan sportblessures

Eén van de belangrijkste oorzaken van sportblessures is overtraining. Je lichaam heeft minimaal één volledige rustdag per week nodig waarbij alle vormen van sportactiviteiten worden vermeden. Wanneer je het gevoel hebt dat een blessure begint op te komen doe je er verstandig aan om tijdig te stoppen om erger te voorkomen. Tenzij je een finale speelt van de Champions League of de finale van de Roland Garros en de belangen te groot zijn om te stoppen, kun je doorgaan. Echter is de kans klein dat een Messi, Ronaldo, Federer of een andere topsporter dit artikel leest, dus gewoon tijdig stoppen bij het voelen opkomen van een blessure. Je moet ook niet vergeten dat je je niet kunt vergelijken met topsporters en zij ook heel goed verzekerd zijn.

Wat te doen aan sportblessures?

Ook in deze alinea ga ik je weer hetzelfde antwoord geven; rusten, rusten en rusten. En als je genoeg hebt gerust, nog een beetje rusten en daarna kun je er langzaam aan gaan denken om nog een beetje te rusten. Wanneer de pijn begint weg te nemen kun je weer beginnen met rustig te sporten. Altijd rustig beginnen en langzaam weer opbouwen!